školský rok 2024/2025
školský rok 2024/2025
Skupinové aktivity formálne alebo neformálne sú pre pedagogických zamestnancov nevyhnutné, pretože podporujú ich neustály profesijný rozvoj a pomáhajú im držať krok s najnovšími trendmi vo vzdelávaní. Umožňujú učiteľom zdieľať osvedčené postupy a skúsenosti, čím sa navzájom inšpirujú a zlepšujú kvalitu výučby. Vzdelávacie technológie a nástroje sa rýchlo menia, a workshopy poskytujú príležitosť na ich efektívne osvojenie a integráciu do vyučovania. Taktiež podporujú rozvoj nových metodík a techník, ktoré môžu učitelia aplikovať v praxi. Okrem profesijného rastu prispievajú aj k osobnému rozvoju učiteľov, čo zvyšuje ich motiváciu a spokojnosť v práci. Celkovo workshopy prispievajú k zlepšeniu kvality vzdelávania a lepšiemu prispôsobeniu sa meniacej sa vzdelávacej klíme.
Naše workshopy či webináre pre Vás aktualizujeme a témy vyberáme na základe Vašich požiadaviek, ktoré nám sprostredkúvate prostredníctvom spätnej väzby, ale tiež na základe rozhovorov s Vami a vedúcimi pedagogickými zamestnancami. Zároveň však sledujeme trendy a aktuálne témy, ktorým sa snažíme našu ponuku prispôsobiť.
Aktivity pre Vás realizujeme po dohode s vedením školy alebo supervízorom u Vás v škole (častokrát aj ako súčasť aktualizačného vzdelávania), u nás v prednáškovej sále RCPU ale tiež online, kde sa stretnú učitelia, vychovávatelia, asistenti... ktorí prejavia záujem o účasť na takomto online webinári. Webináre organizujeme spravidla v neskorších popoludňajších hodinách. Workshopy realizujeme spravidla po vyučovaní, alebo počas školských prázdnin (či udeleného riaditeľského voľna žiakom) aj v dopoludňajších hodinách.
O našich aktivitách informujeme všetkých, ktorí sa registrovali na odber noviniek týkajúich sa našej aktuálnej ponuky. Každý, kto má záujem byť informovaní, môže sa registrovať vyplením nášho dotazníka.
Rozlišovanie klubov rôznych pedagogických špecializácií je nevyhnutné, pretože rôzne profesie v oblasti vzdelávania majú špecifické potreby a výzvy. Napríklad, kluby pre učiteľov matematiky sa zameriavajú na rôzne didaktické prístupy a metodológie, ktoré sa líšia od stratégií používaných v klube pre učiteľov jazykov. Asistenti pedagógov môžu získať v špecializovaných kluboch praktické rady a techniky na podporu žiakov, zatiaľ čo vedúci pedagogickí zamestnanci môžu diskutovať o manažérskych a organizačných aspektoch vzdelávania.
Odborní zamestnanci, ako sú školskí psychológovia alebo špeciálni pedagógovia, sa môžu zamerať na svoje špecifické oblasti odbornosti a zdieľať odborné poznatky. Takéto špecializované kluby podporujú efektívny profesijný rozvoj, keďže členovia môžu hlboko skúmať a aplikovať nové prístupy priamo relevantné pre ich profesijné úlohy. Poskytujú platformu na výmenu skúseností a zlepšovanie odborných zručností. Celkovo to vedie k vyššej kvalite vzdelávania a lepšiemu dosahovaniu vzdelávacích cieľov vo všetkých oblastiach.
Účasť v kluboch učiteľov môže výrazne prispieť k zlepšeniu výučby, zlepšeniu pracovného prostredia a rozvoju profesionálnych vzťahov, čo napokon prospieva celému vzdelávaciemu systému. Z toho vyplýva, že je dôležité zvýšiť povedomie o týchto výhodách a vytvárať podmienky, ktoré učiteľom umožnia aktívne a efektívne sa zapojiť do týchto komunít.
Nájdite kolegu a spoločne objavujte nové perspektívy. Posúvajte svoju prácu aj vďaka spolupráci s mentorom na ďalší level.
Objavovanie nových perspektív rozširuje naše chápanie sveta a umožňuje nám lepšie riešiť problémy, pretože prináša rôznorodé pohľady či inovácie. Pomáha nám prekonať zaujatosti a stereotypy, čo vedie k hlbšiemu porozumeniu a efektívnejšej spolupráci s ostatnými.
Mentoringový rozhovor naši mentori vedú v duchu otvorenosti a dôvery, kde mentor aktívne počúva a kladie Vám (menteemu) premyslené otázky, aby podporil Vašu reflexiu. Mentor dbá na to, aby poskytoval konštruktívnu spätnú väzbu a vyhýbal sa hodnoteniu, čím vytvára bezpečné prostredie na zdieľanie myšlienok a skúseností. Dôležité je, aby mentor nechal menteeho samostatne prichádzať k riešeniam, namiesto toho, aby mu ich priamo ponúkal. Rozhovor sa zameriava na konkrétne ciele a výsledky, pričom mentor pomáha menteemu udržať zameranie na dosiahnutie týchto cieľov. Na záver mentor podporuje menteeho v plánovaní ďalších krokov a v preberaní zodpovednosti za svoj rozvoj.
Konzultácia a následný mentoring je vyžiadanou formou podpory, takže rozhodnutie o spolupráci ide o Vás! Spolupráca mentora a menteeho počas školského roka prebieha systematicky a zahŕňa pravidelné stretnutia, kde sa diskutujú pokroky, výzvy a ciele. Spoluprácu však nevnímajte ako nejaký formálny akt, ktorý Vás má nudiť alebo na ktorý by ste sa nemali tešiť a prípadne mať z neho obavy! Prvé stretnutia medzi mentorom a menteem sú zamerané na vzájomné spoznanie sa, kde obaja zdieľajú svoje profesijné skúsenosti, očakávania a ciele spolupráce. Tento čas slúži na vytvorenie dôvery a stanovenie základných pravidiel komunikácie a spolupráce. Stretnutia tiež umožňujú mentorovi lepšie pochopiť potreby a motivácie menteeho, čo je kľúčové pre úspešnú budúcu spoluprácu.
Na začiatku školského roka si mentor a mentee stanovujú jasné ciele a očakávania pre ich spoluprácu. Počas roka mentor poskytuje podporu prostredníctvom konzultácií, kde ponúka spätnú väzbu, usmerňuje menteeho v jeho profesionálnom raste a pomáha mu reflektovať nad vlastnou praxou. Spolupráca zahŕňa aj prácu na konkrétnych úlohách a projektoch, ktoré sú prispôsobené potrebám a rozvojovým cieľom menteeho. Na konci školského roka spolu zhodnotia dosiahnuté výsledky, diskutujú o získaných skúsenostiach a plánujú ďalšie kroky pre budúci rozvoj.
Spoločne objavujte nové prístupy vo výučbe cez facilitované diskusie, ktoré otvárajú priestor na vzájomnú podporu.
Regionálne centrum podpory učiteľov ponúka jedinečnú príležitosť zapojiť sa do facilitovaných učiacich sa skupín, kde môžete spolu so svojimi kolegami objavovať inovatívne metódy a riešiť konkrétne pedagogické výzvy. V týchto skupinách máte možnosť vymieňať si skúsenosti, získavať nové perspektívy a spoločne nachádzať efektívnejšie prístupy k výučbe.
Facilitačný proces zaručuje, že každý hlas je vypočutý, čím sa vytvára podnetné prostredie pre otvorenú diskusiu a kreatívne myslenie. Účasť v týchto skupinách nielenže podporuje váš osobný a profesionálny rast, ale zároveň posilňuje tímového ducha a spoluprácu na vašej škole. Pravidelné stretnutia umožňujú kontinuálny rozvoj a aplikáciu získaných poznatkov priamo v praxi, čo vedie k lepším výsledkom pre vás aj vašich žiakov. Zapojte sa aj vy a staňte sa súčasťou komunity, ktorá sa spoločne posúva vpred a vytvára lepšiu budúcnosť pre školstvo. Využite túto príležitosť a pripojte sa k nám na ceste k zmysluplnej a efektívnejšej výučbe.
Facilitačný proces v učiacej sa skupine pedagógov sa zameriava na podporu ich profesionálneho rozvoja prostredníctvom kolektívneho učenia. Na začiatku sa facilitátor stretne so skupinou, aby definovali ciele a očakávania od stretnutí. Facilitátor vytvára bezpečné prostredie, kde sa všetci členovia cítia slobodne zdieľať svoje názory a skúsenosti. Počas stretnutí sa kladie dôraz na aktívne počúvanie, čo umožňuje, aby sa každý hlas dostal k slovu. Diskusie sú zamerané na riešenie konkrétnych výziev, ktoré pedagógovia zažívajú v praxi.
Facilitátor využíva rôzne techniky, ako sú brainstorming, reflexívne otázky a skupinové diskusie, na podnietenie hlbšieho zamyslenia sa nad témou. Skupina sa postupne učí, ako efektívne spolupracovať, zdieľať nápady a nachádzať nové riešenia. Proces facilitácie tiež zahŕňa priebežnú spätnú väzbu, ktorá pomáha členom skupiny vidieť pokrok a identifikovať oblasti na zlepšenie. Facilitátor sa stará o to, aby diskusie zostali na téme a aby každý člen skupiny mal možnosť prispieť.
Počas celého procesu sa pedagógovia nielen učia nové metódy a techniky, ale aj reflektujú nad vlastnou praxou. Výsledkom je nielen získanie nových zručností, ale aj posilnenie vzťahov a dôvery v skupine. Na konci každého stretnutia facilitátor pomáha skupine zhrnúť kľúčové poznatky a stanoviť ciele pre ďalšie kroky. Facilitačný proces teda umožňuje pedagogickým pracovníkom rozvíjať sa prostredníctvom vzájomnej podpory, zdieľania a kolektívneho učenia.
Mentor nenápadne integrovaný medzi učiteľov počas teambuildingu môže diskrétne identifikovať dynamiku tímu a odhaliť skryté výzvy, ktoré by inak zostali nepovšimnuté. S jeho jemným vedením môže tím získať hlbší vhľad do vlastných silných stránok a oblastí na zlepšenie, čo vedie k efektívnejšej spolupráci a rozvoju.
vedenie kreatívnych a interaktívnych teambuildingových cvičení, ktoré podporia spoluprácu, komunikáciu a tímového ducha bez toho, aby boli pociťované ako tradičné vzdelávanie.
Počas teambuildingu môžeme podporiť vedenie školy pri organizovaní reflektívnych diskusií, ktoré pomôžu zhodnotiť zážitky a posilniť získané skúsenosti v každodennej praxi, bez toho, aby sa učitelia cítili ako na formálnom školení.
Môžeme pomôcť s plánovaním a realizáciou vonkajších aktivít, ktoré podporia budovanie vzťahov a tímového ducha, čím sa vyhýba tradičným formám vzdelávania.